loading...
❶رشته های فنی,مهندسی,تجربی,ریاضی,زبان,هنر,انسانی,کاردانی,پزشکی❶
admin بازدید : 952 جمعه 09 دی 1390 نظرات (4)

شیمی

هدف و ماهیت
شیمی علم اتم‌ها، پیوندها و مولكول‌هاست. دانشی كه می‌تواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آن‌ها را از هسته اتم گرفته تا كهكشان‌ها بررسی كند و رشته شیمی، رشته‌ای است كه به پرورش متخصصانی می‌پردازد كه با مطالعه و تحقیق و آزمایش، به ابداع و نوآوری پرداخته و یا فرآورده‌های شیمیایی را كنترل می‌كنند.
رشته شیمی دارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است كه علم شیمی به عنوان یكی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی ، بیوتكنولوژی ، پزشكی ، دندان پزشكی ، داروسازی و رشته‌های متعدد مهندسی است. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی كه در آنها واكنش شیمیایی انجام می‌گیرد یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولات جدید می‌گردد كه خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوت است.
با توجه به تعریف فوق صنایع شیمی طیف گسترده‌ای از صنایع را در بر می‌گیرد كه از آن جمله می‌توان به صنایع غذایی، داروسازی، پتروشیمی ، الیاف مصنوعی ، بهداشتی و آرایشی و صنایع تولید لوازم خانگی اشاره كرد.
بررسی و مطالعه اجمالی تركیب، ساختار و ویژگی‌های ماده و همچنین كنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی، مطالب و فعالیت هایی است كه در رشته شیمی در سطح كارشناسی ارائه می‌گردد. در سطح كارشناسی ارشد و دكترا نیز دانشجویان در گرایش‌های تخصصی این رشته كه عبارتند از : شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی معدنی ، شیمی فیزیك و شیمی كاربردی به صورت عمیق تری با بخشی از علم شیمی آشنا می‌گردند تا در آینده بتوانند مرزهای دانش شیمی را گسترش دهند.
هدف تربیت کارشناسانی است که در زمینه های آموزش شیمی در دبیرستان، تربیت کمک پژوهشگر، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دورههای کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی ، پژوهشی مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ، کارشناسان مورد نیاز صنایع شیمیایی و بی نیازی از کارشناسان خارجی بتوانند از عهده برآیند. دوره دارای دو گرایش : شیمی محض ، شیمی کاربردی است. داوطلب باید در دروس شیمی ، فیزیک و ریاضی دبیرستان قوی بوده، علاقه، انگیزه و روحیه کاوشگری لازم را دارا باشد.
توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه
شیمی یعنی حفظ كردن صدها فرمول، عدد و رقم . این تصور بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی است . تصوری كه از دبیرستان‌ها نشأت می‌گیرد چرا كه حجم مطالب كتاب شیمی دبیرستانی زیاد و فرصت تدریس محدود است و به ناچار دبیران و محصلان به جای درك و استدلال مفاهیم، به سوی مسایل ذهنی و حفظی كشیده می‌شوند. در حالی كه شیمی تلفیقی از مهارت های ذهنی و استدلالی است و اگر كسی بخواهد در این رشته موفق گردد باید در هر دو زمینه توانمند باشد و حتی می‌توان گفت كه قدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در این رشته اهمیت دارد چون حافظه فقط می‌تواند به كار سرعت بدهد اما حلال مشكلات نیست. دانشجوی این رشته لازم است در دروس ریاضی، شیمی و فیزیك قوی باشد و رشته شیمی را دوست بدارد یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خسته نشود.
نكات تكمیلی
رشته شیمی از جمله رشته‌هایی است كه داوطلبان دو گروه آزمایشی علوم ریاضی و علوم تجربی می‌توانند آن را انتخاب كنند. البته مواد امتحانی و ضرایب این رشته در هر گروه آزمایشی متفاوت است و دانشگاه ها نیز برای داوطلبان هر گروه ظرفیت پذیرش ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند.
معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی
رشته شیمی در مقطع كارشناسی دارای دو گرایش محض و كاربردی می‌باشد.
محض و كاربردی عنوان گرایش‌های بعضی از رشته‌های دانشگاهی مثل شیمی و ریاضی است اما این دو گرایش چه تفاوتی با یكدیگر دارند؟
در گرایش محض مبنای كار علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلی علم شیمی كه عبارتنداز : شیمی آلی ، معدنی ، تجزیه و شیمی فیزیك دروسی را مطالعه می‌كند. اما در شیمی كاربردی، دروس پایه شیمی كمتر مطالعه می‌شود و دانشجو یكسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی و تصفیه آب و فاضلاب را می‌گذراند.
فارغ‌التحصیل شیمی محض در شروع یك فعالیت صنعتی نقش دارد چرا كه او راهكارهای تئوریك ساخت یك ماده را ارائه می‌دهد و سپس یك فارغ‌التحصیل شیمی كاربردی و یا مهندس شیمی طراحی نیمه صنعتی ماده مورد نظر را ارائه می‌دهد.
تفاوت این دو گرایش در نحوه نگرش آنها به علم شیمی است چون شیمی كاربردی نگرشی كاربردی به علم شیمی دارد و می‌خواهد از آموخته‌های شیمی در صنعت استفاده كند و به همین دلیل فارغ‌التحصیلان این گرایش با مفاهیمی كه در صنایع شیمی مطرح است آشنایی بیشتری داشته و بهتر جذب بازار كار می‌شوند اما هدف شیمی محض پرورش دانشجویانی است كه كارهای تحقیقاتی انجام بدهند و با تحصیل در دوره فوق‌لیسانس و دكترا به حل مسائل و ناشناخته‌های علمی شیمی بپردازند. از همین‌رو درس‌های نظری گرایش شیمی محض بیشتر از دروس كاربردی آن است.
هرچند كه شیمی محض بیشتر به تئوری‌های عمیقتر شیمی می‌پردازد و شیمی كاربردی با ارائه یكسری واحدهای كاربردی، ارتباط نزدیكتری با صنعت دارد ، اما این دو گرایش در سطح لیسانس فرق زیادی با یكدیگر ندارند و اگر كسی مایل باشد از هر دو گرایش اطلاع داشته باشد، می‌تواند در دروس اختیاری ، بعضی از واحدهای اختصاصی گرایش دیگر را انتخاب كند. البته واقعیت این است كه فارغ‌التحصیلان شیمی كاربردی راحتتر جذب بازار كار می‌شوند كه آن هم بیشتر به خاطر عنوان این گرایش است تا معلومات فارغ‌التحصیلان آن!
وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
امكان ادامه تحصیل در این رشته تا حد دكتری در داخل و خارج از كشور وجود دارد.
رشته شیمی در ایران تا مقطع دكترا تدریس می‌شود. دوره كارشناسی ارشد شیمی دوره‌ای با گرایش های تخصصی در پنج گرایش (شیمی آلی ، شیمی تجزیه ، شیمی معدنی ، شیمی فیزیك ، شیمی كاربردی ) است. دوه دكترای شیمی نیز پس از دوره كارشناسی ارشد در دو بخش آموزشی و پژوهشی ارائه می‌گردد.
رشته‌های مشابه و نزدیك به این رشته :
این رشته دارای واحدهای مشابه با رشته مهندسی شیمی می‌باشد
برخی از مراكز جذب كارشناس های شیمی:
وزارتخانه‌های آموزش و پرورش ، صنایع و معادن ، علوم تحقیقات فن آوری، جهاد کشاورزی ، نفت و نیز آموزشگاه های شیمی، صنایع شیمیایی و نظایر آنها .
آینده شغلی ، بازار كار ، درآمد
فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند مسؤولیت‌ زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر را عهده‌دار باشند:
1-
طرح، نظارت و اجرای طرح های تحقیقاتی كوچك و بزرگ شیمیایی در سطوح مختلف كاربردی و علمی محض، در دانشگاه ها، كارخانجات و مراكز تحقیقاتی ، به منظور ارتقای كمی و كیفی محصولات مورد نیاز جامعه .
2-
مسوولیت و ارائه خدمات در آزمایشگاه های كنترل كیفی، پیگیری و ارائه معیارهای استاندارد به منظور افزایش كمیت و كیفیت محصولات تولیدی و همچنین مواد مصرفی كارخانه‌ها و صنایع .
3-
ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاه ها ، دبیرستان ها و موسسات آموزشی.
4-
ارائه طرح های پژوهشی به منظور استفاده از منابع اولیه ارزنده موجود در جامعه در جهت افزایش بهره‌وری از آنها و جلوگیری از صادرات بی‌رویه مواد اولیه ارزشمند و تبدیل آنها به محصولات واسطه‌ای كه ارزش اقتصادی بالاتری دارند.
5-
ارائه خدمات در كارخانجات پتروشیمی ، پلاستیك ، لاستیك ، رنگ و رزین ، الیاف ، صنایع غذایی ، صنایع دارویی، بهداشتی و شوینده‌ها .
6-
آمادگی برای ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر برای تامین كادر علمی دانشگاه ها و سایر مراكز علمی.
7-
كمك به توسعه صنایع دستی كه در سطح گسترده‌ای در جامعه پراكنده هستند؛ از جمله ساخت رنگ های بهتر و متنوع‌تر، بخصوص استفاده از رنگ های طبیعی موجود در صنعت فرش.
8-
استفاده از گیاهان دارویی فراوانی كه در مملكت موجودند، به منظور استخراج و شناسایی موارد كاربرد این گیاهان به كمك متخصصان داروساز.
تعدادی از فارغ‌التحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگ‌سازی، چرم‌سازی، پتروشیمی ، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی می‌شوند و در بخش آزمایشگاه های كنترل كیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها كار می‌كنند.
شیمی جزو معدود  رشته‌هایی است كه فارغ‌التحصیل آن می‌تواند همیشه مشغول به كار باشد. چون هر كارخانه‌ای كه دایر شود، در بخش كنترل كیفیت كالاهای ساخته شده نیاز به یك شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج به فارغ‌التحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی كرده و رد یا قبول بكنند.
علاوه بر موارد فوق یك شیمیست می‌تواند در خانه خود با كمترین امكانات كارگاه كوچكی دایر كرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید كند.
فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی‌، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته كارگاه ها یا كارخانه‌های شیمیایی كوچك یا بزرگ دایر كرده و در كار خود نیز موفق بوده‌اند. در ضمن فارغ‌التحصیل شیمی می‌تواند در كارگاه ها و كارخانه‌های تهیه مواد آلی، دارویی ،‌رنگ ها ، رزین‌ها و تهیه و ترخیص مواد معدنی كار بكند.
تعدادی از فارغ‌التحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثل صنایع رنگ‌سازی، چرم‌سازی، پتروشیمی ، موادغذایی، لوازم بهداشتی و آرایشی می‌شوند و در بخش آزمایشگاه های كنترل كیفیت محصولات شیمیایی و یا واحد تولید آنها كار می‌كنند.
شیمی جزو معدود رشته‌هایی است كه فارغ‌التحصیل آن می‌تواند همیشه مشغول به كار باشد. چون هر كارخانه‌ای كه دایر شود، در بخش كنترل كیفیت كالاهای ساخته شده نیاز به یك شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج به فارغ‌التحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی كرده و رد یا قبول بكنند.
علاوه بر موارد فوق یك شیمیست می‌تواند در خانه خود با كمترین امكانات كارگاه كوچكی دایر كرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید كند.
فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی‌، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته كارگاه ها یا كارخانه‌های شیمیایی كوچك یا بزرگ دایر كرده و در كار خود نیز موفق بوده‌اند. در ضمن فارغ‌التحصیل شیمی می‌تواند در كارگاه ها و كارخانه‌های تهیه مواد آلی، دارویی ،‌رنگ ها ، رزین‌ها و تهیه و ترخیص مواد معدنی كار بكند.

 

 

 

درس هاي الزامي مشترك دوره كارشناسي شيمي

معادلات ديفرانسيل

شيمي آلي 1و2و3

آزمايشگاه شيمي آلي 1و2

admin بازدید : 1293 جمعه 09 دی 1390 نظرات (0)

علوم تشریحی

به منظور تامين نيروي انساني متعهد در رشته علوم تشريحي و دستيابي به راههاي تحقيقو تتبع در علوم وابسته به آن براي نيل به خود كفايي و در نتيجه حفظ و ارتقا سطح علمنظام جمهوري اسلامي دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته ) رشته علوم تشريحي با مشخصات زيرارائه مي گردد

-1
تعريف و هدف 

كارشناسي ارشد علوم تشريحي (ناپيوسته ) بهدوره اي اطلاق مي شود كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي را در بر مي گيرد و اولين مقطعتحصيلي پس از كارشناسي مي باشد . هدف از ايجاد آن تربيت افرادي لايق ، متعهد وكاردان مي باشد كه بتوانند برمباني علوم تشريحي (آناتومي ، بافت شناسي و جنين شناسي ) متون علمي موجود احاطه يافته در اثر آشنايي با روشهاي پيشرفته تحقيق درعلوم وبدست آوردن كارايي و لياقت موجود احاطه يافته در اثر آشنايي با روشهاي پيشرفتهتحقيق در علوم و بدست آوردن كارايي و لياقت و مهارت علمي و عملي لازم را به گونه ايكسب كنند كه به خوبي بتوانند به تعليم در اين رشته پرداخته ، از مقالات علمي وتحقيقات علوم تشريحي و علوم وابسته در جهت پيشبرد مرزهاي دانش و كمك به ايجاد روحعلمي در جامعه استفاده نمايند

-2
طول دوره و شكل نظام

براساس آئين نامهآموزشي دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته ) مصوب شورايعالي برنامه ريزي طول كارشناسيارشد (ناپيوسته ) علوم تشريحي 2 سال مي باشد

-3
ضرورت و اهميت

باتوجه بهگسترش روز افزون دامنه علوم تشريحي و تحقيقات دامنه داري كه طي صد سال اخير انجامگرديده و نياز به شناخت عوامل مختلف بيماريزا و ارتباط آنها با انسان و نياز روزافزون دانشكده هاي گروه پزشكي به مدرس متعهد و متخصص و نيز جهت كوشش در پژوهش هايعلمي براي نيل به خودكفايي و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصيل تا مرحله دكتريعلمي داير نمودن اين دوره و اهميت آن مشخص مي گردد و تاسيس اين دوره در دانشگاه هايجمهوري اسلامي ايران كاملا ضروري است.

ردسهای رشته :

رديف

نام درس

1

آسيب شناسي

2

بافت اختصاصي و روشهاي پيشرفته ميكروآناتومي

3

بافت شناسي عمومي

4

پايان‌نامه

5

تشريح اندامهاي فوقاني و تحتاني

6

تشريح سرو گردن

7

جنين شناسي

8

فيزيولوژي

9

قفسه سينه و شكم

10

لگن و پرينه

11

مغزو اعصاب

 

بازار کار:

دانشجوياني كه اين دوره آموزشي را طي مي كنند مي توانند در صورت داشتن شراط لازم درموسسات آموزش عالي به امر تدريس و تحقيق پرداخته و همچنين ضمن كمك به امر برنامهريزي در موسسات و مراكزدرماني و بهداشتي يامراكز تحقيقاتي انجام وظيفه نمايند.

 

 

admin بازدید : 1672 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

هدف اين رشته تربيت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهيم کلى و اساسى زیست شناسی آگاهى کافى داشته جنبه هاى نظرى و کاربردى اين علم را با گذرانيدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نيازهاى مراکز آموزشى و پژوهشي، توليدى و خدماتى را در زمينه هاى مذکور مرتفع سازند.
برنامه هاى آموزشى دوره هاى کارشناسى زیست شناسی به صورت زير برنامه ريزى میشود:
 ۱. دبيرى زیست شناسی و زیست شناسی عمومى
 2. رشته زیست شناسی در گرایش هاى (علوم گياهي، علوم جانوري، علوم ميکروبيولوژي، علوم سلولى و مولکولي)
دروس اين دوره به صورت عمومي، پايه، اصلى و تخصصى گرايشى می باشد، اهم موارد لازم به ذکر در مورد گرایش هاى فوق عبارتند از:
 - گرایش علوم گياهى: دانشجويان با گذرانيدن دروس مشترک و اختصاصى خود که در آن ۱۰ واحد دروس اختيارى و با جنبهٔ کاربردى نيز پيش بينى شده است می توانند نياز مؤسسات پژوهشي، آموزشي، توليدى و خدماتى به کارشناسان علوم گياهى را برطرف نمايند.
از جمله دروس تخصصى گرایشٔ علوم گياهى عبارتند از: جلبکشناسي، قارچشناسي، مورفولوژى گياهي، اکولوژى گياهي، فيزيولوژى گياهي، اصول و روشهاى رده بندى گياهان و ... . اهميت اين گرایش با توجه به نياز مراکز پژوهشى به کارشناسى علوم گياهى آشنا به مسائل گياه شناسى و فيزيولوژى گياهي، نياز علوم گياه پزشکى به کارشناسان علوم گياهي، نياز به کارشناسان علوم گياهى در کشاورزى و صنايع داروئي، غذائى و چوب و کاغذ و ... نياز به کارشناسان علوم گياهى در مسائل محيط زيست، رفع نيازمندی های علوم طبيعى و باغ هاى کشاورزى به کارشناسان علوم گياهى و پاسخگوئى به نياز مراکز آموزشى و پژوهشى در زمينهٔ تربيت مدرس و محقق علوم گياهى به خوبى روشن میشود.
 - گرایش علوم جانورى: هدف اين گرایش به وجود آوردن زمينه هاى مساعد براى شناخت علوم جانوري، برقرارى ارتباط صحيح آن با ساير علوم و در نتيجه تربيت کارشناسانى است که قابليت درک و حل مسائل بنيادى علوم جانورى را داشته و به جنبه هاى کاربردى آن آشنا باشند.
داوطلبان ورود به اين گرایش بايد در دروس زيست شناسي، فيزيک، شيمى و رياضى دبيرستان قوى باشند. اهميت اين گرایش با توجه به نياز علوم پزشکي، بخشهاى تحقيقاتى و آموزشى و موزهها و باغهاى وحش به کارشناس و محقق در گرایشٔ علوم جانورى به خوبى مشخص میشود. جانورشناسي، حشره شناسى و زیست شناسی مولکولي، فيزيولوژيک جانورى و ... از جمله دروس تخصصى اين گرایش میباشند.
 - گرایش علوم ميکروبيولوژى: هدف اين گرایش شناخت جانداران ميکروسکوپى و مسائل مختلف مربوط به زندگى آنها است. داوطلبانى که ديپلم تجربى داشته باشند در اين گرایش موفقتر هستند. علاوه بر علاقه به مسائل زيستى داوطلب بايد به کارهاى آزمايشگاهى (نظير کشت ميکروارگانيزمها) علاقهمند باشد. ميکروبيولوژى عمومي، ميکروبيولوژى محيطي، ميکروبيولوژى صنعتي، باکترىشناسي، قارچ شناسى ويروسشناسي، تک ياخته شناسى و ... از جمله دروس اختصاصى اين گرایش مىباشند.
اهميت اين رشته با توجه به نياز صنايع غذائى و تخميرى به کارشناسان اين گرایش، نياز علوم پزشکى و داروئي، نياز سازمانهاى محيط زيست و مبارزه با آلودگى آن، نياز کشاورزى و دامپروري، نياز دانشگاهها به مدرس و محقق و ... به خوبى روشن میشود.
 - گرایش علوم سلولى و مولکولى: تربيت کارشناسان متعهد و متخصص براى شناخت مسائل و پديده هاى زيستى در قالب سلولى و مولکولى هدف اين گرایش است. اهميت اين گرایش با توجه به لزوم بسط اين دانش، لزوم تحقيقات گسترده در زمينهٔ اعتلاء علوم پزشکى و داروئى و صنعتي، لزوم قطع وابستگى و شروع نو انديشى در مسائل علوم سلولى و مولکولي، لزوم فراهم آوردن تربيت محقق و مدرس در اين زمينه، به خوبى روشن می شود.
داوطلب ورود به اين رشته بايد علاقه مند و مستعد (خصوصاً در کارهاى آزمايشگاهي) باشد. ايمنولوژى بافت شناسي، بيوشيمى ويروسها، زیست شناسی سلولي، سيتوشيمى و ... از جمله دروس اختصاصى اين گرایش میباشد.
- گرایش دبيرى زیست شناسی (زیست شناسی عمومى): فارغالتحصيلان اين گرایش با گذرانيدن دروس مشترک تخصصى خود (به همراه تعدادى دروس تربيتى به منظور آشنائى با فنون معلمي) میتوانند توانائی هاى لازم براى رفع نيازهاى وزارت آموزش و پرورش به دبيران زیست شناسی را به دست آورند.
ادامه تحصيل در کليه گرایش هاى فوق تا کارشناسى ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور امکان پذير است.    
ضمناً بر اساس مصوبات جديد شوراى عالى برنامه ريزى در نظر است رشته زیست شناسی در مقطع کارشناسى داراى ۲ رشته و ۱۰ گرايش باشد.    
رشته زیست شناسی در ۵ گرايش (دبيري، عمومي، علوم گياهي، علوم جانوري، دريا)
 رشته زیست شناسی سلولى مولکولى در ۵ گرايش (علوم سلولى و مولکولي، ميکروبيولوژي، ژنتيک، بيوشيمي، بيوفيزيک)


معرفی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی – گرایش میکروبیولوژی
هدف:
هدف این شاخه شناخت جانداران میکروسکوپی و مسائل مختلف مربوط به زندگی آنهاست.
علم میکروبیولوژی در مورد چگونگی استفاده بهینه از میکروارگانیسم ها و جلوگیری از ضررها و زیانهایی که میکروارگانیسم ها می توانند به حیات انسانها، دامها و نباتات وارد کنند، بحث می کند.
در گذشته به میکروبها شیطانهای نامرئی می گفتند اما امروزه باید به آنها فرشته های نامرئی بگوییم چرا که اگر میکروارگانیسم ها در چرخه حیات، وظیفه خویش را انجام ندهند، زندگی تمام موجودات از نباتات و حیوانات گرفته تا انسان به زوال کشیده می شود.
و باز بخشی از این میکروارگانیسم ها هستند که با ایجاد انواع بیماریهای عفونی زندگی بشر را به خطر می اندازند مانند “ابولاکه یک بیماری ویروسی ناشناخته بود و در آفریقا تعداد زیادی از افراد را به کشتن داد و یا “ایدز” که بشر را تا آستانه سال ۲۰۰۰ عاجز و ناتوان کرده است.
بی شک نمی توان به نقش مهم میکروارگانیسم ها در هستی اعتقاد داشت و از اهمیت کاربرد رشته میکروبیولوژی که به عنوان بررسی میکروارگانیسم ها می پردازد، غافل ماند.
ماهیت:
اما میکروارگانیسم ها که اساس و پایه علم میکروبیولوژی را تشکیل می دهند، چه هستند؟
میکروارگانیسم ها موجودات ریز ذره بینی مانند: باکتریها، ویروسها، قارچهای میکروسکوپی و ژرتوزوئرها هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند.
علم میکروبیولوژی که گرایشی از علم زیست شناسی است به بررسی و مطالعه میکروارگانیسم ها می پردازد. در این علم ارتباط میکروارگانیسم ها با خودشان و همچنین با موجودات عالی تر مانند انسان، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می گیرد.
رشته میکروبیولوژی که با میکروارگانیسم ها یعنی موجودات ریز ذره بینی سروکار دارد، دو جنبه مهم دارد. یکی مبارزه با میکروارگانیسم های خطرناک و بیماری زا که حیات انسانها، حیوانات و گیاهان را به خطر می اندازند و میکروبیولوژیست با شناسایی روش و مسیر ایجاد بیماری ها می تواند این مسیر را متوقف کرده و از چرخه و سیر بیماری جلوگیری کند و جنبه دیگر استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم ها برای تولید مواد غذایی و تبدیل بهینه صنایع غذایی مثل تهیه پنیر، ماست و یا حتی نان و همچنین تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی می باشد.
اهمیت این رشته با توجه به نیاز صنایع غذایی و تخمیری به کارشناسان این رشته، نیاز علوم پزشکی و دارویی، نیاز سازمان های محیط زیست و مبارزه با آلودگی آن، نیاز کشاورزی و دام پروری، نیاز دانشگاه ها به مدرس و محقق و … به خوبی روشن می شود.
گرایش های مقطع لیسانس:
گرانش میکروبیولوژی یکی از پنج گرایش رشته زیست شناسی سلولی و ملکولی است. اما لازم به توضیح است که
علم میکروبیولوژی گرایشهای مختلفی دارد که عبارتند از:
الف) گرایش پزشکی. در این گرایش میکروبهایی که برای انسان بیماری زا هستند و چگونگی فعالیت آنها بررسی می شود. البته این گرایش قسمت کوچکی از علم میکروبیولوژی را به خود اختصاص می دهد چرا که از میان میکروبهای شناخته شده فقط حدود ۱۷۰ نوع میکروب، بیماری زا هستند و بقیه میکروبها تاکنون شناخته شده اند، میکروبهایی مفید می باشند.
ب) میکروبیولوژی غذایی. بسیاری از مواد غذایی مثل ماست یا پنیر به یاری میکروبها تولید می شوند.
ج) میکروبیولوژی صنعتی. در این گرایش از میکروبیولوژی از میکروبهای مفید برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها و کمپوست میکروبی (تهیه کود به یاری مواد زاید و زباله ها) استفاده می شود. همچنین از میکروبها در رفع آلودگی های محیط زیست استفاده می گردد.
آینده شغلی، بازار کار، درآمد:
دکتر یحیی همتی مدیر گروه میکروبیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در این باره می گوید: میکروبیولوژی پایه و اساس بسیاری از علوم از قبیل: بیوشیمی، بیوتکنولوژی، زنتیک و پزشکی است.
برای مثال یکی از پایه های مستحکمی که پزشکی بر روی آن استوار است، میکروبشناسی است. چون علم میکروبشناسی است که توانسته است در مقابل حملات سهمگین بیماری های بسیار خطرناک و جهانگیر مانند فلج اطفال و یا طاعون با تشخیص، درمان و یا تهیه واکسن و راه های اساسی و موثر در اختیار بشر قرار دهد و باز علم میکروبشناسی است که باید راهی برای نجات انسان از چنگال بیماریهای عفونی جدید پیدا بکند.
یکی از کاربردهای رشته میکروبیولوژی حداقل در بعد سنتی، تشخیص بیماری است چون در آزمایشگاه های تشخیص طبی محققان عمدتاً با بیماریهای عفونی میکروارگانیسم ها سروکار دارند یعنی یا بطور مستقیم به تشخیص میکروارگانیسم ها می پردازند یا به تشخیص آثار حیاتی آنها می پردازند که نهایتاً این آثار حیاتی ما را به سوی یک میکروارگانیسم هدایت می کند مثل ترشح یک آنزیم یا تبدیل قند به اسید که در این موارد ما خود میکروارگانسم را نمی بینیم اما از آثار حیاتی آن می توانیم

admin بازدید : 1137 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (1)

زمین شناسی

هدف
شناخت پدیده های مختلف زمین، هدف اصلی این رشته است.  اما در كشور ما به لحاظ فراوانی منابع طبیعی و وجود ذخائر با ارزش در اعماق زمین، دانش زمین شناسی از نظر علمی و اقتصادی دارای ارزش های ویژه ای است و نقش موثری را در زمینه شناخت منابع معدنی، اكتشاف و بهره برداری از آنها و به طور اخص منابع نفتی دارد.
بطور كلی هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است كه بتوانند مسؤولیت طرح و مطالعات، اجرا و نظارت بر اجراء طرح های مختلف معدنی و انرژی را در زمینه های اكتشاف و استخراج، طرح های مختلف عمرانی در زمینه های سدسازی، تامین آب، آب رسانی، راه سازی و ... را برعهده گیرند.

ماهیت
در عصر شكوفایی دانش و فن آوری، هر روز كه می گذرد ساختمانی مرتفع تر، سدی عظیم تر یا تونلی در اعماق بیشتر احداث می شود. امروزه با افزایش جمعیت، نیاز به منابع آبی جدید، مواد اولیه مورد نیاز صنایع و انرژی، بیش از گذشته احساس می شود. برنامه ریزی اصولی همراه با خودباوری و تربیت نیروهای متخصص و كارآمد در جهت دست یابی به فن آوری و كشف منابع اولیه مورد نیاز، می تواند راه گشای استقلال و پیشرفت ملت ها، بویژه كشورهای در حال توسعه باشد.
وضعیت فعلی جهان به گونه ای است كه اگر قرار بود كشورهای جهان سوم منابع معدنی، انرژی و آب خود را به درستی شناخته و در راه پیشبرد منابع ملی خود از آنها بهره جویند، كشورهای صنعتی جهان با بحران حاد و غیرقابل تصور، بخصوص با كمبود مواد معدنی و انرژی مواجه می شدند.
بدین سبب، كشورهای صنعتی، برای جلوگیری از بروز بحران های احتمالی و تسلط بر منابع اولیه، همیشه به گونه‌ای سعی می كنند كشورهای جهان سومی و در حال توسعه را از دستیابی به فن آوری و علوم جدید بازدارند.
در این میان، كشورهای مستقل جهان همچون كشور ما، این وظیفه خطیر را به عهده دارند كه با درك و شناخت صحیح از منابع معدنی و انرژی و ثروت های خدادادی به گونه ای از آن ها استفاده نمایند كه متضمن استقلال و آزادی نسل های آینده خود باشند.
میهن اسلامی ایران با منابع غنی از مواد سوختنی (مایع، گاز و جامد)، ذخایر فلزی و غیرفلزی، منابع آب و قرار گرفتن در كمربند فعال لرزه خیزی، نیاز وافر به متخصصان و پژوهشگرانی دارد كه با شناخت كامل نسبت به علوم زمین، به كاوش سطحی و زیرزمینی بپردازند و نعمت های الهی را آشكار كرده، مورد بهره برداری صحیح قرار دهند. به منظور تربیت نیروی متخصص زمین شناس، كارشناسی رشته زمین شناسی در گروه آزمایشی علوم تجربی ارائه می گردد.

تواناییهای فارغ التحصیلان 

همان گونه كه اشاره شد، فارغ التحصیلان این رشته می توانند مسئولیت های متفاوتی نظیر: طراحی، مدیریت، اجرا و نظارت بر اجرای طرح های معدنی و امور مختلف عمرانی را به عهده گیرند، از آن جمله به موارد زیر می توان اشاره نمود:
1- اكتشاف ، پی جویی و استخراج معادن و برنامه ریزی لازم برای بهره برداری از آن ها.
2- مطالعه و بررسی آب های زیرزمینی و سطحی و ارائه راهكارهای مناسب در بهره برداری اصولی از منابع آب زیر سطحی و سطحی (مدیریت منابع آب).
3- مطالعات مكان یابی برای ساخت سازه هایی نظیر سد، تونل، راه و ...
4- انجام مطالعات ژئوتكنیكی (مكانیك خاك و سنگ) در طرح های عمرانی مختلف نظیر: سدسازی، تونل و ...
5- شناسایی مناطق مستعد لرزه خیزی و انجام مطالعات لرزه خیزی طرح های مختلف عمرانی و ارائه عوامل موثر در طراحی زمین لرزه ای .
6- مطالعات فرسایش پذیری خاك ها و رسوبات انباشته شده در پشت سدها و ارائه شیوه ای مناسب در جهت كاهش اثرات زیانبار فرسایش خاك و رسوبات.
7- مطالعه و مدیریت اكتشاف منابع نفت و گاز از دریا و خشكی.
8- نقشه برداری معادن و دیگر طرح های عمرانی.

توانایی های مورد نیاز و قابل توصیه
توانایی علمی: با توجه به كمیت و كیفیت درس هایی كه در این رشته تدریس می گردد و همچنین شرایط كاری كه فارغ‌التحصیلان این رشته بعد از فراغت در آن مشغول فعالیت هستند، ایجاب می كند كه داوطلب از توان و دانش بالایی در زمینه‌های زمین شناسی و دروس علوم پایه از قبیل: ریاضی، شیمی و فیزیك برخوردار باشد.
توانایی جسمی: در این رشته واحدهایی هست كه می بایست در صحرا و بیابان انجام شود، لذا شرایط جسمانی مساعد، قدرت تحمل شرایط سخت كاری، قدرت تجزیه و تحلیل و قدرت تصمیم گیری سریع از شرایطی هستند كه برای داوطلب مطلوب به حساب می آیند.
علاقمندیها: علاقه، استعداد، روحیه قوی و امكان فعالیت در شرایط دشوار مناطق خارج از شهر، از دیگر توانایی های مطلوب داوطلب این رشته می باشد.
داوطلب می بایست با مطالعه دقیق مباحث این رشته و با در نظر گرفتن علایق شخصی خود تصمیم گیری كند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
امكان ادامه تحصیل تا سطوح عالی در گرایش های مختلف این رشته در كشور وجود دارد. در مقطع كارشناسی ارشد امكان ادامه تحصیل در این گرایش ها وجود دارد: آب شناسی، پترولوژی، تكتونیك، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی نفت، سنگ شناسی رسوبی و رسوب شناسی، فسیل شناسی و چینه شناسی و ژئوفیزیك (مشترك، رشته فیزیك). در هر یك از گرایش های یاد شده، زیر شاخه های تخصصی تری وجود دارد كه در مقطع دكترای تخصصی و بخصوص در ضمن انجام پایان نامه دكتری به آن پرداخته می شود. امكان ادامه تحصیل در پاره ای از گرایش ها در داخل كشور مهیا نیست اما در خارج از كشور ارائه می شود.

رشته های مشابه و نزدیك به این رشته
علوم زیستی و شیمی رشته هایی هستند كه ارتباط بسیار نزدیكی با این رشته دارند. همچنین ابزار كار این رشته، نقشه های ماهواره ای، سیستم های اطلاعات جغرافیایی و نقشه برداری باعث پیوند این رشته با دیگر علوم می شود.
خاك شناسی، آب شناسی، هواشناسی، سنگ شناسی و جغرافیا در ارتباط تنگاتنگ با این رشته اند.

آینده شغلی و بازار كار
با توجه به وابستگی اقتصادی بسیاری از كشورهای دنیا به منابع معدنی، اعم از نفت، گاز، طلا و دیگر فلزات و كانی های غیرفلزی، و نقش زمین شناسی در شناسایی و اكتشاف این منابع و یاری رساندن به دیگر علوم مرتبط در این زمینه ها، جایگاه زمین شناسی در عصر حاضر جایگاهی ویژه و در خور تامل می باشد.
كشور ما نیز به علت مساحت گسترده و تنوع پدیده های مرتبط با زمین شناسی و در اختیار داشتن منابع معدنی بسیار غنی و قرار گرفتن بر روی منطقه ای فعال از نظر زمین شناسی، نیاز وافری به پژوهشگران و متخصصان این رشته دارد تا به مطالعه و كاوش در آن پرداخته، ضمن شناخت اسرار آن، فرصت های استفاده از این منابع را فراهم سازند.
وزارتخانه هایی همچون صنایع و معادن، نفت، نیرو، راه، جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش و همچنین شركت های مرتبط با فعالیت های سدسازی، آب یابی، حفر تونل، راه سازی، اكتشاف آب و نفت و معادن، بخش های مرتبط با تهیه نقشه‌های زمین شناسی و معدنی، آزمایشگاه های سنگ شناسی و زمین شناسی و در مجموع كلیه مراكزی كه در ارتباط با موضوع زمین فعالیت می كنند، می توانند زمینه های اشتغال و فعالیت فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی باشند.

وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر
سرزمین ایران از منابع معدنی بسیاری برخوردار است، این منابع اعم از مواد سوختی، ذخایر فلزی و غیرفلزی گران بها احتیاج به كشف و بهره برداری دارند.
منطقه ای كه ایران روی آن قرار دارد نیز جزو مناطق فعال به حساب می آید كه باعث وقوع زلزله ها، تغییر ساختار زمین، پدیده كوه‌زایی، تغییر پهنای دریاها و خلیج مجاور و ده ها مطلب شگفت انگیز و درخور دقت و مطالعه بیشتر می شود.
شناخت این همه پدیده فقط از دست پژوهشگران این رشته برمی آید.

 

درس هاي پايه رشته زمين شناسي

رياضي 1 و 2

فيزيک پايه 1 و 2

شيمي عمومي و آزمايشگاه

مباني کامپيوتر

 

درس هاي اختياري رشته زمين شناسي

ميزالوگرافي

ميکروفاسيس

تخمين و ارزيابي ذخاير معدني

تهيه نقشه هاي زمين شناسي معدن

سنجش از دور

ترموديناميک

admin بازدید : 1178 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

در دهه های اخیر در كشورهای توسعه یافته بعلت نیاز روز افزون به حل مشكلات شغلیرشد شایانی را به همراه داشته است و در كشور های در حال توسعه نیز در جهت پایداریتوسعه (اقتصادی – اجتماعی –انسانی ) جایگاه ویژه ای را دارا می باشد

لذا باعنایت به این مهم و برای نیل به خودكفایی صنعتی كشور و توسعه پایدار باید این علمتوسعه روز افزون یافته و در جهت بهینه سازی كار ، شرایط كار و محیط كار و ارتقا سطحبهره وری كمك و بهره لازم را فرا گرفت

بهمین منظور ایجاد دوره كارشناسی ارش ومقاطع بالاتر تحصیلی از ضرورت ویژه ای برخوردار است

هدف دوره

هدف ازایجاد دوره كارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای تربیت افرادی است كه بتوانند در موسساتمختلف آموزشی و پژوهشی و اجرایی و مراكز صنعتی و سایر محیط های اشتغال مستقر شده بهتدریس و پژوهش و اجرا و یا هدایت برنامه های بهداشت حرفه ای (بهداشت و ایمنی صنعتی ) بپردازند

-2
طول دوره و شكل نظام 

طول دوره كارشناسی ارشد بهداشت حرفه ایحداقل 2 سال بوده و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه آموزشی دانشگاه ها و موسساتآموزش عالی مصوب شورای عالی برنامه ریزی می باشد

-3
ضرورت و اهمیت : 

باعنایت به توسعه پایدار و داشتن نیروی كار سالم و محیط كار مناسب ضرورت ایجادرشته بهداشت حرفه ای بیش از پیش نمایان می گردد
.
متخصص مزبور قادر خواهند بوددر شناسای ، ارزشیابی ، كنترل عوامل زیان آور ناشی از كار و محیط كار كه دارایماهیت های فیزیكی ، شیمیایی بیولوژیكی ، ارگونومی ، حادثه ای . اجتماعی می باشند

تحقیق و اقدامات لازم را بعمل آورند و در جهت حفظ و ارتقا سطح سلامتی (جسمانی ،روانی ، اجتماعی )گام های موثری بردارند
.
بالاخص اهمیت این رشته زمانی مشخص ترمی گردد كه فكر كنیم به چه میزان نیروی انسانی ، اقتصادی ، اجتماعی صرف می شود تانیروی متخصص و ماهر تربیت گردد. لذا حفظ این نیروهای مولد جامعه و بهبود شرایط محیطكار از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

تا دیروز بهداشت و مسائل بهداشتی ما را به یاد درمانگاه های محلی و تزریقاتچی ها میانداخت اما امروزه وضع فرق كرده در بزرگترین مراكز صنعتی تا كوچكترین كارگاه هایقالی بافی چون انسان وجود دارد باید بهداشت در حد كمال خود رعایت گردد .علم بهداشتحرفه ای یكی از شاخه های علوم بهداشتی بوده كه به مسائل و مشكلات شغلی می پردازد


درسهای رشته :

ردیف

نام درس

1

آشنایی با كلیات پزشكی و بیماریهای حرفهای

2

آمار حیاتی مقدماتی 1

3

آموزش بهداشت

4

اصول تغذیه

5

ایمنی در صنعت 2

6

بهداشت آب

7

بیوشیمی

8

پاتوبیولوژی

9

ریاضیات پایه و مقدمات آمار

10

سم شناسی صنعتی 1

11

شناسایی عوامل شیمیایی

12

شناسایی عوامل فیزیکی

13

شیمی تجزیه

14

شیمی عمومی

15

فیزیولوژی و تشریح

16

فیزیک عمومی 1

17

فیزیک عمومی 2

18

مبارزه با آلودگی های محیط کار

19

مهندسی انسانی

20

کارآموزی

21

کمک‌های اولیه

بازار کار:

كسانی كه دوره كارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای را به پایان می رسانند دارای تواناییهای زیر خواهند بود

تدریس دروس بهداشت حرفه ای در سطوح كاردانی و در موارد خاصكارشناسی

انجام طرح های پژوهشی در زمینه بهداشت حرفه ای

اجرا و ارزشیابیبرنامه های بهداشت حرفه ای

مدیریت بهداشت حرفه ای در محیط های اشتغال و هماهنگنمودن برنامه های بهداشت حرفه ای با سایر برنامه های بهداشتی موجود در كشور. 

 

 

admin بازدید : 1434 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

رفاه اجتماعي كه زماني يك بحث فرعي و حاشيه اي بود امروزه به جايگاهي رسيده كه يكرشته دانشگاهي شده است .

-1 هدف دوره

رفاه اجتماعي شامل مجموعه اقداماتي درسطوح اجرايي از سياستگذاري تا ارائه خدمات است كه در هر يك از بخشهاي دولتي ، خصوصي، خانواده و خيريه با هدف كاهش ، رفع ، كنترل يا پيشگيري از مشكلات اجتماعي صورت ميگيرد

منظور از مشكل اجتماعي هر پديده اجتماعي است كه به اعتقاد كثيري از افرادجامعه ، مخل كيفيت زندگي يا تهديد كننده ارزشهاي آن جامعه باشد ، علل يا عوارضاجتماعي داشته باشد و حل آن مستلزم سياستگذاري اجتماعي باشد

براساس اين تعريف، پديده هايي نظير فقر ، نابرابري (اقتصادي ، قومي ، جنسي و غيره ) مشكلات نهادآموزش (مثل بي سوادي ، افت تحصيلي و كيفيت پايين آموزشها ) مشكلات نهاد بهداشت (مثلدسترسي ناكافي به خدمات و كيفيت پايين خدمات ) مشكلات نهاد توليد (مثل بيكاري وكمبود بهره وري نيروي انساني و سرمايه )مشكلات نهاد خانواده (مثل فروپاشي و تزلزلخانواده ها ، خشنونت خانگي و فرار كودكان ) و انحرافات اجتماعي (مثل مشكلات بهداشتروان ، اعتياد ، خشونت و جرم ) همگي مشكل اجتماعي تلقي مي شوند

رفاه اجتماعيشامل شش قلمرواصلي است كه حوزه هاي اصلي فعاليت اين دانش آموختگان را نيز تشكيل ميدهد

 

-1تامين اجتماعي

مجموعه اقداماتي عمدتا به شكل بيمه و با مشاركتنيروي كار و كارفرماست كه با هدف تامين حداقل نيازهاي كار در موارد افت در آمد نظيربيماري ، از كارافتادگي و بازنشستگي صورت مي پذيرد

در برخي كشورها تاميناجتماعي با مفهوم گسترده تري مد نظر است كه تقريبا همه قلمروهاي رفاه اجتماعي را دربرمي گيرد

-2خدمات اجتماعي: 

مجموعه اقداماتي عمدتا به شكل غيربيمه اي (حمايتي ) است كه با هدف تامين حداقل نيازهاي بخشي از جامعه كه تحت پوشش تاميناجتماعي قرار نمي گيرند ، صورت مي پذيرد

پرداخت يارانه به خانوارهاي زير خطفقر از جمله مهمترين اين اقدامات است كه در بخش دولتي سازماندهي و اجرا مي شود. درعين حال ، خدمات اجتماعي محدود به فعاليتهاي دولت نمي شود و امروزه طيف وسيعي ازفعاليتهاي سازمانهاي غيردولتي بويژه خيريه ها را در بر مي گيرد

-3بهداشت همگاني

هر اقدامي كه هر يك از بخشهاي جامعه (اعم از دولتي ، دولتي ، خانوادهو خيريه ) براي دسترسي عموم افراد آن جامعه به خدمات بهداشتي مورد نياز آنها و برايتامين ساير نيازهاي بهداشتي آنها انجام دهد ، در اين قلمرو قرار مي گيرد.
پرداخت يارانه غذا براي پيشگيري از سو تغذيه و عوارض آن و تاسيس خانه ها يبهداشت و بيمارستانهاي دولتي ، از جمله مهمترين اين اقدامات در بخش دولتي است . خيريه ها در اين زمينه هم نقش قابل توجهي مي توانند ايفا كنند

-4آموزش همگاني : 

تامين نيازهاي آموزشي پايه براي همگان در اين قلمرو قرار مي گيرد. تاسيسمدارس دولتي براي طبقات فقير از مهمترين اين اقدامات در بخش دولتي و تاسيس خيريههايي براي تامين نيازهاي تحصيلي كودكان فقير از جمله اين اقدامات در بخش غير دولتياست

-5اشتغال

هر اقدامي كه در هر يك از بخشهاي دولتي و غيردولتي برايافزايش اشتغال و كاهش بيكاري صورت گيرد ، در اين قلمرو قرار دارد.
ارائه آموزشهاي فني – حرفه اي ، خدمات كاريابي و بيمه بيكاري از جمله اينهاست . در برخي تقسيمبنديها اين قلمرو زير مجموعه اي از تامين اجتماعي قلمداد مي شود

-6مسكن: 

تامين سرپناه براي همگان در اين قلمرو قرار مي گيرد كه نظير ساير قلمروهايپيشگفته شامل فعاليتهاي در هر دو بخش دولتي (مثل واگذاري مسكن به طبقات نيازمند بهشكل اجاره يا اجاره به شرط تملك و پرداخت وامهاي دراز مدت كم بهره براي تهيه مسكنبه طبقات كم درآمد) و غيردولتي (بويژه خيريه ) مي شود

به روشني ديده مي شود كهرفاه اجتماعي حوزه وسيعي از فعاليتهاي دولت و جامعه مدني را شامل مي شود

اين حجم وسيع عمليات و اين سهم عظيم بودجه دولتي و يا درآمدهاي ملي مستلزم تربيت نيروي انساني كارآمد براي اداره دستگاههاي متولي رفاه اجتماعي اعم از دولتي (صف يا ستاد(خيريه و انتفاعي است كه مهارتهاي تحليل ، پژوهش و ارزشيابي را داشته باشند

دوره كارشناسي ارشد رفاه اجتماعي براي پاسخ به چنين ضرورتي طراحي شده است.

 

درسهای رشته:

رديف

نام درس

1

آمار و روش تحقيق مقدماتي

2

ارزشيابي برنامه ها و طرح هاي رفاهاجتماعي

3

اقتصاد خرد و كلان

4

اقتصاد رفاه

5

برنامه ريزي و مديريت استراتژيك

6

پايان‌نامه

7

حقوق رفاه

8

خدمات اجتماعي و شناخت گروههاي هدف

9

روانشناسي اجتماعي

10

روش تحقيق پيشرفته در توسعه در رفاهاجتماعي

11

زبان تخصصي

12

سازمان و مديريت

13

سلامت اجتماعي

14

سياست هاي اجتماعي و برنامه هاي توسعه

15

سيستم هاي اطلاع رساني پزشكي

16

فنون پيشگيري از انحرافات اجتماعي وارتقاي سلامت اج

17

مشكلات اجتماعي

18

نظريه هاي جامعه شناسي

19

نظريه هاي رفاه اجتماعي

بازار کار:

تواناييهاي مورد انتظار:

-
توانايي كاربرد نظريه هاي علمي در تشخيص مشكلاتپيچيده رفاه اجتماعي

-
مهارت هاي كمي لازم براي مدل سازي مشكلات ، اجرا وارزشيابي راه حلها

-
درك جامعي از اهميت تعيين راهبرد (استراتژي ) درسازمانهاي رفاه اجتماعي

-
توانايي كار موثر در گروه و تيم و راهبري آنها

-
توانايي پژوهش و تحليل در مسائل و مشكلات اجتماعي

-
توانايي تدوينسياستها ، برنامه ها و راهكارهاي موثر (eeffective) و كار آ (efficient) 

-
برايحل مسائل و مشكلات اجتماعي براساس يافته هاي پژوهشي

-توانايي تدوين و اجرايارزشيابي براي برنامه ها و راهكارهاي اجرا شده به منظور ارتقا كيفيت خدمات وسياستهاي رفاه اجتماعي

-
توانايي مستند سازي تجارب سازماني و يافته هاي پژوهشيبراي ارتقا علم رفاه اجتماعي

شرايط و ضوابط شركت در دوره

-
دارا بودن مدرك تحصيلي ليسانس از يكي از دانشگاه هاي معتبر داخلي يا خارج از كشور مورد تاييدوزارت علوم ، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي در يكي ازرشته هاي مددكاري اجتماعي ، برنامه ريزي اجتماعي پژوهشگري اجتماعي ، مردم شناسي ،تعاون ، علوم سياسي، روان شناسي ، جامعه شناسي ، جمعيت شناسي ، اقتصاد ، مديريت ،بهداشت عمومي ، حقوق ، رشته هاي توانبخشي فيزيو تراپي ،گفتار درماني ، كار درماني( پرستاري ، شنوايي شناس ، آموزش كودكان استثنايي و بينايي سنجي (

-
دارا بودنشرايط كلي ورود به كارشناسي ارشد

-
برخورداري از توانايي جسمي لازم و متناسببا رشته تحصيلي .

 

 

 

 

admin بازدید : 554 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

باتوجه به اهميت مديريت در مراكز توانبخشي از يكطرف و عدم هماهنگي متخصصين شاغل درمراكز توان بخشي از طرف ديگر و همچنين افزايش روز افزون تعداد افراد نيازمند بهخدمات توان بخشي لزوم برقراري رشته مديريت توانبخشي را در سطح كارشناسي ارشد ايجابمي نمايد.

-1تعريف و هدف

- كارشناسي ارشد مديريت توان بخشي به دوره هايي اطلاق مي گردد كه تحقيقات بالاتر از كارشناسي را در بر مي گيرد.
-
دوره كارشناسيارشد مديريت توان بخشي با هدف آماده سازي دانشجويان جهت احراز مشاغل حرفه اي ومديريت در مراكز توان بخشي مي باشد

-
منظور از اين دوره موشكافي دقيق وظايف اساسي و تخصصي مراكز توان بخشي و بهبود و توسعه مهارت و استعداد دانشجويان در تشخيص مسائل مديريت توان بخشي و نحوه گردآوري اطلاعات مربوطه و تجزيه و تحليل و طبقه بندي آنها و نهايتا ارزيابي از نتايج مي باشد

-
بعبارتي دقيقتر اهداف اين برنامه فراهم آوردن زمينه هاي رشد فردي و حرفه اي و توسعه توانايي دانشجويان براي تطبيق برنامه هاي توان بخشي با شرايط زمان و نتيجتا بالا بردن كارآيي مراكز توانبخشي است

- 2طول دوره و شكل نظام 

براساس آئين نامه آموزشي دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته ) مصوب شورايعالي برنامه ريزي طول دوره تحصيل 2 سال مي باشد.
هر سالتحصيلي شامل دو نيمسال مي باشد و در هر نيمسال 17 هفته كامل آموزشي وجود دارد

3-ضرورت و اهميت

امروزه بدون استفاده از دانش مديريت توان بخشي ، اداره امورمركز توان بخشي با توجه به وسعت عمل تنوع و پيچيدگي خدمات ميسر نمي باش

باتوجه به پيشرفت و گسترش روز افزون در ابعاد مختلف و تحقيقات دامنه داري كه در طول سالهاي اخير در زمينه توان بخشي انجام گرديده است، نياز به تربيت مديران آگاه به مسائل توان بخشي ، وسايل مورد نياز ، نحوه سرويس دهي به بيماران و غيره بيش از پيش احساس مي گردد.

درسهای رشته :

رديف

نام درس

1

آشنايي با تكنولوژي توانبخشي

2

آمار حياتي 1

3

اصول مديريت

4

برنامه ريزي تامين نيروي انساني

5

پايان‌نامه

6

توانبخشي آموزشي

7

توانبخشي اجتماعي و جامعه شناسي توانبخشي

8

توانبخشي پزشكي (توان پزشكي (

9

توانبخشي حرفه‌اي

10

توانبخشي مبتني برجامعه

11

روش تحقيق در علوم بهداشتي

12

كاربرد كامپيوتر در مديريت توانبخشي

13

مباني و اصول توانبخشي

14

مديريت توانبخشي

15

مشاوره توانبخشي


بازار کار:

دانشجوياني كه اين دوره آموزشي را طي مي كنند مي توانند در موسسات خدمات توان بخشيبعنوان مديرتوان بخشي به امر هدايت و برنامه ريزي مشغول شوند.

 

 

admin بازدید : 467 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

ویروس شناسی ، چقدر ویروس مهم شده است . نه تنها درسی برای آن اختصاص نیافته بلكه یك رشته را انحصارا به خدمت گرفته است . 

اما این طور نیست ، این ویروس ها نیستند كه مهم شده اند بلكه جان انسان ها و نجات آن اهمیت یافته و در همین راستا و به منظورتامین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته ویروس شناسی و دستیابی به راه های تحقیق وتتبع در علوم وابسته به آن برای نیل به خودكفایی و در نتیجه حفظ و ارتقا سطح علم درنظام جمهوری اسلامی دوره كارشناس ارشد (ناپیوسته ) رشته ویروس شناسی با مشخصات زیرارائه می گردد


-1تعریف و هدف

كارشناسی ارشد ویروس شناسی (ناپیوسته به دورهای اطلاق می شود كه تحصیلات بالاتر از كارشناسی را در برمی گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از كارشناسی می باشد

هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد ،كاردان می باشد كه بتوانند برمبانی علم ویروس شناسی و متون علمی موجود احاطه یافتهدر اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق درعلوم و بدست آوردن كارایی و لیاقت و مهارتعلمی و عملی لازم به خوبی بتوانند به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در این رشته پرداخته و از مقالات علمی و تحقیقات علوم ویروس شناسی و علوم وابسته در جهت پیشبردمرزهای دانش و كمك به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده نمایند

-2طول دوره وشكل نظام 

براساس آئین نامه آموزشی دوره كارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورای عالی برنامه ریزی طول دوره 2 سال می باشد.
برای هرواحد درسی نظری در هرنیمسال 17 ساعت آموزش در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر ساعت درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید

تعداد كل واحدهای ای دوره برابر آئین نامه آموزشی دوره كارشناسی ارشد ناپیوسته 32 واحد است بعلاوه دانشجویان با نظر استاد راهنما ملزم به انتخاب 12 واحد دروس كمبود یا جبران هستند

-5ضرورت و اهمیت

باتوجه به گسترش رو زافزون دامنه علم ویروس شناسی وتحقیقات دامنه داری كه طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماریزا و ارتباط آنها با انسان و نیز جهت كوشش د رپژوهش های علمی برای نیل به خودكفایی و آماده ساختن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دكتری علمی دایر نمودن ایندوره اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاه های جمهوری اسلامی كاملاضروری است.


درس های رشته :

ردیف

                        نام درس

1

آسیب‌شناسی عمومی

2

آمار حیاتی

3

اپیدمیولوژی

4

استفاده از كامپیوتر در آنالیز داده ها

5

ایمنی شناسی 2

6

ایمنی شناسی عمومی

7

بافت شناسی عمومی

8

باكتری شناسی

9

پایان‌نامه

10

تك یاخته شناسی مقدماتی

11

حیوانات آزمایشگاهی و نگهداری آنها

12

زیست شناسی مولكولی و مهندسی ژنتیك

13

ژنتیك میكرو ارگانیسم ها

14

سمینار

15

قارچ شناسی عمومی

16

مباحث خاص ویروس شناسی

17

مقدمات حشره شناسی و حشره شناسی پزشكی

18

میکروسکوپ الکترونی

19

ویروس شناسی سیستماتیك 1

20

ویروس شناسی سیستماتیك 2

21

ویروس شناسی عملی 1

22

ویروس شناسی عملی 2

23

ویروس شناسی عمومی

 

بازار کار:

دانشجویانی كه این دوره آموزشی را طی می كنند می توانند در صورت داشتن شرایط لازم درموسسات آموزش عالی به امر تدریس و تحقیق پرداخته همچنین ضمن كمك به امر برنامه ریزی در موسسات و مراكز درمانی و بهداشتی یا مراكز تحقیقاتی انجام وظیفه نمایند.

 

 

admin بازدید : 697 پنجشنبه 08 دی 1390 نظرات (0)

خون يك ماده حياتي است گرچه اهميتي ويژه دارد اما نتوانسته در حيات موجودات جاي آبرا به خود اختصاص دهد آب اصلي ترين ماده اي است كه بخش عمده اي از خون را تشكيل ميدهد اما بحث ما درباره رشته اي كه به مسائل بسيار مهم و جزئي مي پردازد . 

از آنجا كه در تشخيص بيماريهاي خون بررسي هاي آزمايشگاهي نقش مهم دارد و در درمان اين قبيل بيماريهاي نياز به انواع فرآورده هاي خوني مي باشد ، همچنين با توجه به پيشرفت هاي وسيعي كه در زمينه خون شناسي صورت گرفته و به منظور تامين نيروي انساني لازم دررشته خون شناسي آزمايشگاهي و بانك خون و انجام خدمات آزمايشگاهي بيماري هاي خوني ،دوره كارشناسي ارشد خون شناسي آزمايشگاهي و بانك خون در دانشگاه هاي واجد شرايط داير مي گردد

-1تعريف و هدف 

كارشناس ارشد خون شناسي آزمايشگاهي و بانك خونبه دوره اي اطلاق مي شود كه دارندگان مدرك كارشناسي پس از طي آن و تكميل مجموعه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي مصوب مربوط به اخذ مدرك كارشناسي ارشد اين رشته نائل ميگردند

هدف از ايجاد اين دوره تربيت افرادي است كه بتوانند با تكيه برمباني علم خون شناسي و بانك خون توانايي و مهارت لازم جهت انجام كارهاي ازمايشگاهي براي كمك به تشخيص بيماريهاي خوني و تهيه خون و فرآورده هاي آن و همچنين آشنايي و تسلط به بانك و دقايق پروسه انتقال خون را كسب نمايند

-2 طول دوره 

طول دوره كارشناسي ارشد (ناپيوسته ) خون شناسي ازمايشگاهي و بانك خون 2 سال مي باشد .
دانشجويان بايستي موضوع تحقيقات مربوط به پايان نامه تحصيلي خود را حداكثر تاپايان سال اول تحصيلي مشخص نمايند.
ساير مقررات و آيين نامه آموزشي دوره هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته براي اين دوره نيز اجرا ميگردد.

 

درسهای رشته:

رديف

نام درس

1

آمار حياتي

2

ايمني شناسي پايه

3

ايمني شناسي پيشرفته

4

ايمونولوژنتيك

5

ايمونوهماتولوژي و انتقال خون

6

بانک خون

7

بيولوژي مولكولي پيشرفته

8

بيولوژي مولكولي و سلولي

9

پايان‌نامه

10

خون شناسي 1

11

خون شناسي 2

12

خون شناسي 3

13

سمينار

14

كاربرد راديوايزوتوپ در هماتولوژي

15

كارورزي هماتولوژي و بانك خون

16

كنترل كيفي خون شناسي و بانك خون

17

مباني كشت سلول و سلولهاي مغز استخوان


یازار کار:

دانشجوياني كه اين دوره كارشناسي ارشد را با موفقيت به پايان مي رسانند درآزمايشگاه هاي مراكز درماني و بهداشتي در امور مربوط به كارهاي آزمايشگاهي بيماريهاي خوني و در سازمان هاي انتقال خون ايران در تهيه و استفاده از خون وفرآورده هاي خون سالم و انتقال خون مناسب خدمت خواهند نمود.

 

 

admin بازدید : 615 سه شنبه 06 دی 1390 نظرات (0)

تکنولوژی پرتو شناسی

امروزه با توجه به ابعاد علم پزشكي ، علم راديولوژي در امر تشخيص ، درمان بيماريهاارزش والايي را كسب كرده است و به دليل اهميتي كه استفاده از اشعه يونيزان در امرتشخيص و تحقيق و درمان بيماريها دارد ، نياز به تربيت افرادي كه آشنا به كاربرد اينعلم و استفاده از آن د رعلم پزشكي باشند از اهميت خاصي برخوردار است

بدين منظور و در اجراي بند 12 و اصل سوم و اصل بيست و نهم و سي ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، بايد به موازات تربيت پزشكان متخصص و متعهد بهتربيت سريع كاردانان ماهر در رشته پرتو شناس نيز همت گماشت

-1
تعريف و هدف 

دوره كارداني پرتو شناسي تشخيصي علاوه برآنكه مقدمه اي است براي دوره هايبالاتر اين رشته ، تربيت نيروي انساني مورد نياز بخشهاي پرتو شناسي تشخيصي را نيزدر حد كاردان بعهده دارد

فارغ التحصيلان اين دوره آموزشي قادر خواهند بود درمراكز بهداشتي و درماني سراسر كشور به عنوان همكار در كنار كارشناسان و متخصصين اينرشته كليه خدمات مورد لزوم را انجام دهند

2-طول دوره و شكل نظام

متوسط طول دوره كارداني پرتو شناسي تشخيصي دو سال و نظام آموزشي آن مطابق آيين نامهآموزشي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مصوب شورايعالي برنامه ريزي است . دروس بصورتعلمي و نظري و عملي – نظري و كارآموزي عرضه مي شود كه در طي جلسات متعدد هفتگياموزش مورد نظر انجام مي يابد

5-2-ضرورت و اهميت

بكار گرفتن اشعه يونيزان درعلم پزشكي نياز به افرادي دارد كه كاملا به روش كارگيري آن اشعه آشنايي و آگاهيداشته باشند لذا به دلايل زير بر پايي اين دوره ضرورت پيداميكند :

5-1-باتوجه بهوسعت علم پزشكي و نياز روز افزون به علم پرتو شناسي جهت كمك به تشخيص و تحقيق ودرمان بيماريها


2-5-كمبود افراد تحصيل كرد و آشنا به اين فن و تكنيك در سطح مملكت


5-3-لزوم گسترش مراكز درماني و بهداشتي بخصوص تاسيس و راه اندازيدرمانگاههاي بهداشتي درماني در تمام مناطق ايران كه فارغ التحصيلان اين دوره در اينمراكز بتوانند به خدمات درماني اشتغال ورزند
.

رديف

نام درس

1

فارسي

2

اخلاق و تربيت اسلامي

3

ارزيابي تكنيكي فيلم هاي پرتونگاري

4

اصول تاريكخانه

5

اصول نگهداري و تعميرات مقدماتي دستگاههاي پرتوشناسي

6

بهداشت عمومي

7

تربيت بدنی 1

8

تشريح (آناتومي (

9

راديوبيولوژي و حفاظت در برابر پرتو هاي يونساز

10

روشهاي پرتو نگاري 2

11

روشهاي پرتو نگاري 3

12

روشهاي پرتو نگاري1

13

زبان تخصصي 1

14

زبان خارجي

15

فيزيك پرتو شناسي تشخيصي

16

فيزيك پرتوها

17

فيزيولوژي انساني

18

فيزيک عمومي

19

كار آموزي بيمارستاني 2

20

كارآموزي بيمارستاني 1

21

ماده حاجب در راديوگرافي

22

معارف اسلامي 1


بازار کار:

فارغ التحصيلان اي دوره كارداني تكنولوژي پرتو شناسي تشخيصي قادر خواهندبود:
كليه روشهاي مختلف راديوگرافي ها را با ستثنا ، فلوروسكوپي و تزريق مادهحاجب را تحت نظر متخصص مربوطه انجام دهند.
ماده حاجب را با نظارت و سرپرستيپزشكي متخصص پرتو شناسي به بيمار تزريق نمايند.
پس از طي دوره تعهد خدمت و كسبتجربه كافي در صورت تمايل و قبولي در آزمون و امتحان اختصاصي وارد دوره كارشناسيشوند و تحصيلات خود را ادامه دهند.

 

 

 

تعداد صفحات : 8

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 77
  • کل نظرات : 23
  • افراد آنلاین : 26
  • تعداد اعضا : 16
  • آی پی امروز : 110
  • آی پی دیروز : 42
  • بازدید امروز : 592
  • باردید دیروز : 308
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,668
  • بازدید ماه : 1,668
  • بازدید سال : 22,440
  • بازدید کلی : 468,957
  • موضوعات

    ریــــــاضی-فنی-مهندسی
    مهندسی الکتروتکنیک (1)
    مهندسی نساجی (1)
    مهندسی اپتیک و لیزر (1)
    مهندسی تاسیسات (1)
    مهندسی معدن (1)
    مهندسی مکاترونیک (1)
    مهندسی معماری (1)
    مهندسی پزشکی (1)
    مهندسی آبیاری (1)
    مهندسی پلیمر (1)
    مهندسی دریا (1)
    مهندسی خودرو (1)
    مهندسی راه اهن (1)
    مهندسی رباتیک (1)
    مهندسی سیستم (1)
    مهندسی شهرسازی (1)
    مهندسی شیـــمی (1)
    مهندسی صنایع ایمنی (1)
    مهندسی عمران کارتوگرافی (1)
    مهندسی صنایع (1)
    مهندسی عمران (1)
    مهندسی فناوری اطلاعات (1)
    مهندسی کامپیوتر (1)
    مهندسی کشاورزی (1)
    مهندسی ماشین ابزار (1)
    ماشین های کشاورزی (1)
    مهندسی مخابرات دریایی (1)
    مهندسی مکانیک (1)
    مهندسی مواد (1)
    مهندسی هوافضا (1)
    مهندسی نفت (1)
    ناوبری و فرماندهی کشتی (1)
    ریاضی ـ فنی کاربردی کاردانی
    کاردانی الکترونیک (1)
    معلم فنی سرامیک (1)
    الکترونیک هواپیما (1)
    اويونيک هواپيما (1)
    ایمنی و حفاظت مترو (1)
    پل سازی و ابنیه سازی (1)
    تأسیسات آبرسانی (1)
    تعمير و نگهداري هواپيما (1)
    خلبانی هليکوپتری (1)
    زیر سازی راه (1)
    ساختمان های بتونی (1)
    عمران روستایی (1)
    عملیّات پالایش (1)
    عملیّات پتروشیمی (1)
    کاردانی معماري (1)
    کارهای عمومی ساختمان (1)
    کاردانی برق (1)
    مخابرات هواپيما (1)
    مراقبت پرواز (1)
    ریاضـــی علوم پایه
    فیزیک (1)
    علوم پایه ریاضی (1)
    علوم کامپیوتر (1)
    امار علوم ریاضی (1)
    تجربــــی ـ غیر پزشکی-مهندسی
    باغبانی (1)
    ارشد اپیدمیولوژی (1)
    بهداشت محیط (1)
    پرورش طیور (1)
    کنولوژی پرتو شناسی (1)
    جنگلداری (1)
    دامپروری (1)
    زراعت (1)
    شیلات (1)
    گیاهان دارویی (1)
    خدمات بهداشتی و درمانی (1)
    مهندسی فضای سبز (1)
    مهندسی منابع طبیعی (1)
    تجربی-علوم پایه
    خون شناسی و بانک خون (1)
    ویروس شناسی (1)
    مدیریت توانبخشی (1)
    بهداشت حرفه ای (1)
    رفاه اجتماعی (1)
    زمین شناسی (1)
    زیست شناسی (1)
    علوم تشریحی (0)
    شیمی (0)
    علوم تغذیه (0)
    علوم دامی (0)
    علوم و صنایع غذایی (0)
    گیاه پزشکی (0)
    میکرو بیو لوژی (0)